Wie zegt dat muziek niet gratis kan zijn terwijl het een waarde heeft kan beter twee keer nadenken, omdat NiN’s CC-gelicensieerd album, Ghosts I-IV een van de best verkopende albums is van 2008! Dit terwijl dit album gratis gedownload kan worden als Creative Commons release. Dit is duidelijk het bewijs dat Creative Commons prima kan samenwerken met andere licentiesvormen; terwijl de NiN fans makkelijk hadden kunnen keren om het CC-BY-SA album legaal te downloaden.

Een van de redenen is omdat fans de mogelijkheid hebben hun favoriete artiest financieel te steunen. Een andere reden is omdat er verschillende extra’s toegevoegd waren tot het verkocht product. Mijn overtuiging ligt nog steeds dat de inhoud de sfeer bepaald; wat NiN zeker deed door 4 verschillende fysieke pakketten aan te bieden met een prijskaartje van $10 tot $300 voor de Ultra-Deluxe gelimiteerde editie; een doos met wel meer dan acht exclusieve extra’s zoals twee audio cd’s, een data DVD met multitrack files, Blu-ray schijf met albums in 96khz kwaliteit met photoslides, 48 pagina photoboek met hard kaft, direkte toegang tot de Digitale Productie, 2 limited Giclee prints en gesigneerd door de ene en enige Trent Reznor…

Het heeft wel meer dan $1.6 million opgebracht in de eerste week en heeft de “Critical Acclaim” en 2 “Grammy nominations” gekregen; dus devolgende keer dat je denkt dat Creative Commons verkoopscijfers negatief beinvloed, denk dan opnieuw aan NiN! Ze hebben gekozen voor een alternatieve distributie methode die meer toepasselijk is voor het algemeen publiek, aangepast naar de nieuwe tijd van digitale distributie. Misschien is dit wel de reden waarom de muziek industrie zo bang is, om de controle te verliezen over de distributiemarkt; omdat artiesten nu nog steeds problemen hebben om CC-licenties te combineren met draconische exclusieve contracten via hun vereniging.

Thom Yorke, adviseerd in het artikel over “Real Value of Music” (vertaald)  “Je tekent geen contract met een groot platenbedrijf dat al je digitale rechten ontneemt, zo dat wanneer je iets op iTunes verkoopt dat je niets terug krijgt. Dat zou de eerste prioriteit zijn. Indien je een nieuwe artiest bent moet dit wel schrikwekkend zijn. Maar dan aan de andere kant, Ik zie geen nadeel voor de grote platenbedrijven die geen toegang hebben tot nieuwe artiesten, omdat ze nu geen idee hebben wat ermee aan te vangen“. Wanneer de muziek industrie dit zal snappen is een andere vraag, sinds de rijzende digitale distributie markt de kat uit de zak gebracht heeft, van hoeveel mensen echt wel willen betalen voor muziek…

Reznor verklaard z’n stap door te zeggen “Het is een houding dat wat we voelen goed is … met digitale technologie en gedateerde copieerwetten en al die nonsense gaande deze dagen.” Jim Guerinot, de manager van NiN zegt als “een reactie naar wat niet bestaat vandaag … Het is meer zoals, He, in een vacuum kan ik doen wat ik zelf wil.”

NiN heeft twee doelen bereikt, de mensen in aanraking brengen met de groep via een open omgeving en een reden geven voor diegene die interesse hadden in meer, om de artiest direkt te financieren. De Internet distributiemarkt is zwaar geopend het laatste jaar, al bijna net zoals we het .com tijdperk terug meemaken op digitale distributie. Aggregrators helpen artiesten om hun albums online te brengen via Amazon, iTunes, Amiestreet en andere grote muziekwinkels. Door het gebruik van CC-Licenties had NiN de opportuniteit om hun verkopen te verhogen voor hun productie.

Het is dan wel de ultieme vraag of dit model wel kan werken voor iedereen, of enkel voor diegenen die hun basis al ruim vastgezet hebben; alhoewel; Radiohead een soortgelijk experiment met gratis downloads aanbood in Oct’07. Hun album, genaamd “In Rainbows” was in distributie gebracht als DRM-vrij 160kbit MP3 formaat. Bij aankoop kon de fan zelf de prijs bepalen om het album te kopen via de website. Op 3 december 2007 was de gelimiteerde discbox in pre-order via de website aangeboden en op 10 december 2007 was de officiele digitale download niet meer beschikbaar op inrainbows.com. Het was Radiohead’s eerste album beschikbaar gesteld als download via de digitale distributiemarkt, terwijl het no.1 bereikte in de “Official U.K. Albums chart of 2008” bij billboard. NME rapporteerde dat “In Rainbows”meer geld opbracht dan hun vorig album “Hail to the Thief”, terwijl een verdere analyse van dit rapport beschikbaar is via enough cowbell.

Online distributie is een vorm van promotie en blootstelling richting de wereld. De fysieke distributiemarkt is niet meer de enige, wat de muziekindustrie dwingt andere paden te bewandelen. Maak een super productie met alle tekenwerk, inleg boekjes, foto’s en andere extra’s waar je fans op kicken en je produkt zal verkocht worden. Dat is een van de hoofdredenen dat ik m’n eigen producties op dezelfde manier aanbied, door extra’s te bieden die het finaal produkt echt “af” maakt en de manier van direkte verkoop de artiest financieel verderhelpt! Creative Commons is zeker een hulp in het verder blootstellen van elke (nieuwe) artiest rond de hoek!

Dus, Muziekindustrie, speciaal deze die de leiding willen; ruik de koffie, word wakker! Artiesten zijn aan het wachten voor alternatieve manieren om hun producties te promoten en distribueren; om in de toplijsten terecht te komen; zonder hun levens weg te tekenen via exclusieve contracten! Waar is onze support voor alternatieve licentie-mogelijkheden?

Het is 2009 en we willen ons creatief recht terug!

Posted by: Amy Sikkes

Source: http://blog.gowildchild.com/nl/2009/03/music-industry-wake-up-for-alternative-licensing/

Advertisements